Hem / Blogg /

Plusbarn (high need baby) – 3 sömntips

Plusbarn, också kända som high need babies, kan vara krävande, särskilt när det kommer till sömnen. Lär dig mer om vad som definierar ett plusbarn och ta del av våra bästa sömntips för att hjälpa dig och ditt plusbarn mot en bättre sömn.
Malin King

Sömncoach & doula

Plusbarn high need baby

Vad är ett plusbarn (high need baby)?

Ett plusbarn, även kallat high need baby, är ett begrepp som används för att beskriva ett barn som är extra krävande. Dessa barn kan vara svåra att trösta, har svårt att sova, behöver mycket närhet och stimulans för att vara nöjda. De kräver ofta mer tid och engagemang från sina föräldrar än genomsnittsbarn, vilket kan vara utmanande för föräldrarna.

Vad är skillnaden mellan plusbarn och kolikbarn?

Plusbarn (high need baby) och kolikbarn är två olika beskrivningar av barn med olika beteenden och utmaningar. Ett plusbarn kräver mycket uppmärksamhet, närhet och stimulans för att vara nöjda. Dessa barn har korta perioder av nöjdhet mellan skrik och gråt. Kolik, å andra sidan, innebär att ett spädbarn gråter intensivt och otröstligt under längre perioder, oftast minst tre timmar totalt per dag, tre dagar i veckan, i minst tre veckor i sträck. Båda situationerna kan vara utmanande för föräldrarna och kräva tålamod och förståelse.

Sömn

Ett plusbarn har svårt för att hålla sig lugna och sover ofta sämre. De sover oroligt och kan ha svårt för att somna om själva, vilket gör att de ofta bara sover korta stunder. De är högkänsliga och nyfikna på allt som händer runtomkring, vilket gör att sömnmiljön är extra viktigt. Kom därför ihåg att ha en lugn och mörk sovmiljö. Allt ljus aktiverar hjärnan och gör det svårare för barnet att somna.

Sover korta stunder

Det är vanligt att plusbarn endast sover korta stunder och anledningen till det kan vara att barnet har svårt för att somna själv och behöver mycket stöttning av föräldern för att kunna somna. Vilket gör att när barnet vaknar efter en sömncykel (30-45 minuter), vet inte barnet hur den ska göra för att somna om igen på egen hand.

Försök därför att:

  1. Stötta mindre vid insomningen.
  2. Testa att söva om barnet i 20 minuter om barnet vaknar för tidigt.
  3. Följ Sovande barns äta-leka-sova rutin.

Sömnforma/sömnträna

Du kan absolut sömnforma eller sömnträna ditt plusbarn. I våra sömnkurser erbjuder vi olika metoder för föräldrar att välja mellan. För bebisar under 4 månader jobbar vi med sömnformning med milda och närvarande metoder. Det finns givetvis även närvarande och milda metoder i våra kurser för äldre barn. Vi rekommenderar oftast en långsam och gradvis sömnträning med närvarande förälder till plusbarn för att få en lättare sömnträning för en enkel sömn. Välj den metod som passar dig och ditt barn bäst.

Få ditt barn att sova bättre

Genom att gå någon av våra sömnkurser får du kunskap och verktyg för att hjälpa ditt barn att sova bättre. Våra sömnkurser finns för bebisar i åldern 0-4 månader ”En bra start”, barn mellan 5-24 månader ”Dags för zzz” och barn mellan 2-6 år ”Nu eller aldrig”.

Dela inlägg: