Hem / Blogg /

3 tips – sova i resesäng

Att använda en resesäng är väldigt praktiskt. Dock kan det vara nervöst att söva sitt barn i en ny säng och miljö, vilket ibland leder till att man väljer att åka hem före barnets läggdags. Men det finns vissa saker du faktiskt kan förbereda och anpassa för att underlätta för dig. I det här inlägget delar vi tips för att göra nattning i resesäng smidig när ni är borta, så att både du och ditt barn kan känna er lugna och trygga.
Malin King

Sömncoach & doula

Resesäng

Resesäng och sovmiljö

Självklart så vill vi som förälder att vårt barn ska sova i en säker och mysig resesäng som samtidigt är smidig och enkel att använda. Det finns en hel djungel av resesängar där ute, men det viktigaste är att hitta en som passar er. Ett tips är märket Beemoo– de har olika varianter och prisklasser som passar olika behov. Att skapa en trygg sovplats är nyckeln till att både du och ditt barn ska känna er lugna och avslappnade när ni sover borta.

3 tips för att vänja ditt barn att sova i resesäng

1. Träna hemma: Låt ditt barn sova i sin resesäng i sin hemmiljö. På dagtid så kan ni leka lekar i resesängen, ha en mysig stund, läsa en bok, så barnet hinner bekanta sig med den nya sängen.

2. ”Blackout-cover”: Ett blackout-cover kan exempelvis vara ett mörkläggande skydd som kan köpas till en spjälsäng eller ett att sätta över fönstret. Många barn har svårare att sova borta på grund av att det inte SER likadant ut. Så att rummet är extra mörkt underlättar.

3. Lugn sovplats: Hitta en lugn sovplats. Det kan till exempel vara i ett badrum, tvättstuga eller till och med i en garderob, ja vad som funkar för er! Det viktiga är att hitta en plats där barnet kan känna sig trygg och rofylld.

Extra stöttning – det är okej med undantag!

När man reser med barn är det vanligt med extra stöttning vid läggdags. Läsa en extra saga, vagga ditt barn eller mata hela vägen in i sömnen. Undantag från de vanliga rutinerna är helt okej – det viktigaste är att alla känner sig bekväma och trivs under resan. När ni väl återvänder hem är det viktigt att återgå till de vanliga rutinerna. Det kan vara utmanande och kräva tålamod, särskilt under de första nätterna. Att återgå till rutiner så snart ni kommit hem underlättar övergången och hjälper ert barn att återvända till sina normala sömnvanor.

Våga natta borta

Att få sitt barn att somna på en annan plats kan vara utmanande, särskilt om du planerar att åka hem på kvällen och är orolig för att barnet kan vakna och sen ha svårt att somna om. För att minska oro, förbered det du kan hemma där ditt barn sover – ett mörkt rum, nappar på plats, ja så som det vanligtvis är! På så sätt blir övergången enklare när du kommer hem, och du kan smidigt bära in och lägga barnet. Om det skulle vara så att barnet behöver vaggas eller stöttas extra när du kommer hem så är det helt okej. Oftast går det väldigt bra. Så låt inte oron stoppa dig. Våga testa!

Sömnkurser

Är det så att ni har varit på resa eller sovit borta ett längre tag ,och ert barn inte hittat tillbaka till sömnen? Eller att ni helt enkelt behöver lite hjälp på vägen till en bättre och mer självständig sömn för ert barn? Ta en titt på våra sömnkurser ”En bra start” för bebisar mellan 0-4 månader, ”Dags för zzz” för barn mellan 5-24 månader eller ”Nu eller aldrig” för barn mellan 2-6 år.

Dela inlägg:

Gratis tips

5 sömntips för din bebis

Sov bättre med våra 5 sömntips för din bebis! Fyll i din information nedan och få omedelbar tillgång till vår gratis guide.

Om du har en bebis som är mellan 0 och 12 månader, är dessa tips speciellt utformade för dig.