Hem / Blogg /

Förskola – sömnen

Det är vanligt att nattsömnen påverkas under inskolningen på förskolan. Barnet bearbetar de nya intrycken och omställningen att inte alltid vara med sin förälder kan skapa oroliga nätter. Hur kan du stödja ditt barn för att förbättra deras nattsömn under denna period?
Malin King

Sömncoach & doula

förskola sömn

Förskola – hur sömnen påverkas

Så påverkas nattsömnen

Det är helt naturligt att nattsömnen påverkas när ditt barn börjar på förskolan. Under inskolningen bearbetar barnet alla de nya intrycken och den stora förändringen av att inte alltid vara med sin förälder. Detta kan leda till att barnet sover oroligt eller har svårt att somna. Vad kan man då göra för att hjälpa sitt barn sova bättre?

Stötta extra

Under denna period är det viktigt att vara där för ditt barn och erbjuda extra stöd om du märker att barnet sover dåligt på natten. Det är vanligt att de oroliga nätterna brukar släppa efter några dagar upp till någon vecka.

Kort tupplur?

Om ditt barn har haft för lite eller ingen sömn alls under de första dagarna på förskolan, kan det vara en bra idé att erbjuda barnet en kort tupplur på vägen hem i bilen eller i vagnen. Det kan hjälpa barnet att orka eftermiddagen med ett gott humör.

För sen tupplur?

Det är svårt att säga exakt hur länge eller hur sent ditt barn bör sova om barnet har missat sin vila på förskolan. Lyssna på barnets signaler och humör. Om barnet klarar av att vara vaken fram till läggdags, låt barnet vara vaken eller kanske natta barnet lite tidigare än vanligt om det behövs. Men om ditt barn är på dåligt humör, ge barnet en kort tupplur på 20-30 minuter så att barnet kan klara av eftermiddagen med ett gott humör.

Avslutningsvis

Att börja förskolan är en stor omställning både för dig och ditt barn. Det kan kännas svårt i början, men med tiden kommer ni båda att anpassa er till den nya rutinen. Om du behöver ytterligare råd och tips på hur du kan hjälpa ditt barn med barnets sömn kan du ta del av våra sömnkurser ”Dags för zzz” för barn mellan 5-24 månader eller ”Nu eller aldrig” för barn mellan 2-6 år.

”Believe in your child and they will believe in themselves”.
Dela inlägg:

Gratis tips

Få vår gratis sömnguide för barn 2-6 år!

Uppnå bättre nätter med ditt barn med våra 5 experttips, speciellt utformade för barn i åldern 2-6 år som sover i öppna sängar.
Lämna ditt namn och e-post nedan för att få tillgång till filen.